Strange | Strategy & Change
Advies bij strategie en verandering
 
 

Leergang Interveniëren

De leergang interveniëren met passie en precisie (LIP) is bestemd voor ervaren vakmannen en vakvrouwen, met meer dan tien jaar ervaring, die hun werk als interventiekundige graag nog meer vanuit hun persoonlijke waarden en levensmissie willen uitvoeren. Wil jij je ook verder verdiepen en voor complexe vraagstukken geen eenvoudige oplossingen bieden?

De deelnemers weten hoe ze een intakegesprek moeten voeren, interventiestrategieën kunnen ontwikkelen en inzetten en ze kunnen (tijdelijk) afscheid nemen van hun klant. Ze hebben vaak al meerdere opleidingen en leergangen in adviesvaardigheden, veranderen en interveniëren gevolgd.

 

Waarin onderscheidt deze leergang zich van andere opleidingen?

Voor ons gaat het ambacht van Interventiekunde over:

  1. Het vermogen te onderzoeken hoe een klant in interactie betekenis verleent aan wat er gebeurt in zijn omgeving. Gecombineerd met het vermogen dat zelf ook te doen.
  2. Het vermogen te onderhandelen over condities waaronder verandering of beweging kan ontstaan en kan worden veroorzaakt. Ook dit geldt voor jezelf.
  3. Het vermogen tot het ontwerpen en uitvoeren van interventies waarbij diagnose en interventie samenvallen en de klant wordt geholpen om zijn zelfoplossend vermogen opnieuw aan te boren. Het vermogen om daarmee jezelf overbodig te maken.

In veel opleidingen leer je een ‘ware’ strategische analyse te maken van een omgeving van de klant. Daarin zit de impliciete veronderstelling verscholen dat er überhaupt zoiets bestaan als een juiste analyse. Of ‘een omgeving’. Wij leren je hoe betekenisgeving bij klanten zich vastzet en hoe je deze weer kunt ontstroeven. Daardoor zal je klant in staat zijn te zien hoe zijn beperkte wijze van betekenisverlening aan zijn omgeving zijn eigen vraagstukken veroorzaakt.

In veel opleidingen leer je hoe je kunt aansluiten bij een klant. Dat helpt je om ervoor te zorgen dat je klant je adviezen aanneemt. Wij leren je hoe je daarnaast zorgt dat je niet verleidt wordt dezelfde patronen als de klant te vertonen. Dat is belangrijk bij de onderhandeling over de condities van een opdracht, het zijn de patronen van de klant die het vraagstuk nu juist veroorzaken.

Hoewel 1e en 2e orde veranderingen noodzakelijk zijn voor vak en opleiding, leren wij je N-de orde veranderingen te veroorzaken. Je leert hoe je de klant zo ver krijgt om te reflecteren op zijn eigen patronen die ervoor zorgen dat hij zelf niet tot oplossingen komt. Wat maakt dat de klant zelf niet in staat is om zijn eigen patronen te doorbreken? Je leert ook ‘designs’ te maken die het zelfoplossend vermogen van de klant aanboren en vergroten. Veranderen bij de klant is niet onze verantwoordelijkheid.

Klik hier voor de brochure of neem contact op met Shirine Moerkerken voor een vrijblijvend intakegesprek en informatie over de data waarop de leergang plaatsvindt.

 

Wanneer ik mij herinner aan de toekomst zie ik vooral Star Trek, ontmoetingen met andere levensvormen en met paralelle werelden, interplanetaire ontwikkeling.

In het heden stelt de toekomst niets meer voor, reisjes van 10 minuten in gewichtloze toestand rond de aarde voor wat rijke zakenmensen en acteurs, dat zijn de dromen, dat is de toekomst van de ruimtevaart, dat is wat bij ons past.

De interplanetaire ontmoetingen met andere ,nog vreemdere, culturen, dat hoort niet bij ons, dat is iets van de elite van dit universum, bah!

 

Verschillende talen naast elkaar laten bestaan

Als we alleen maar praten in ‘organisatietaal’ missen we een …